Saturday

PATAH TAK TUMBUH, HILANG TAK BERGANTI


Lebih kurang tiga minggu berada di kampung, tanpa komputer dan tanpa kemudahan internet di rumah, tak dapatlah saya nak update blog ni. Dengan kesibukan melayan anak yang tengah tak boleh berenggang dan sedikit alahan yang dialami kerana baru mengandungkan anak kedua, nampaknya cuti ni saya lebih banyak terperap di rumah saja. Apapun Alhamdulillah di atas segala nikmat dan kesenangan dariNya.
Dalam kelembapan aktiviti harian kerana 'cuaca' yang tak berapa mengizinkan, dapat juga saya meluangkan masa untuk hadir ke satu majlis ilmu yang sangat mengesankan hati. Bertempat di sebuah surau yang terperosok jauh di dalam sebuah kampung, Kampung Bator di dalam daerah Jelawat, dengan kedudukannya yang jauh dari jalan raya utama, saya sendiri sungguh tidak menyangka bahawa majlis itu mendapat sambutan yang sangat hebat.
Dari segi zahirnya, tuan guru yang mengajar di surau itu seorang lelaki tua yang sangat sederhana. Beliau dikenali dengan gelaran Paksu Hamid. Surau itu dibinanya sendiri di atas tanah bersebelahan dengan rumahnya dan nampaknya sebahagian lagi daripada tanahnya itu terpaksa dilapangkan untuk dijadikan tempat meletak berpuluh-puluh buah kereta yang berpusu-pusu datang dari serata ceruk negeri Kelantan.
Surau yang sudah cukup besar dan luas itu pun tidak dapat menampung limpahan jemaah yang datang sehinggakan halaman rumahnya turut dipenuhi oleh orang ramai. Kitab yang diajar pada setiap malam khamis itu ialah Kitab Hikam, sebuah kitab tasawwuf yang masyhur oleh Ibnu 'Athoillah As-Sakandari rahimahullah. Terdetik rasa kagum di hati.
Apa lagi yang diharapkan oleh pengunjung yang hadir kalau bukan curahan ilmu dari seorang yang sangat alim dan warak. Meskipun beliau bukan seorang penceramah masyhur yang dikenali ramai, tetapi kebersihan hati yang ada padanya itu menjadikan setiap ilmu yang dicurahkan itu sangat mengesankan.
Hati yang bersih akan senang membersihkan hati yang lain.
Pada zaman sekarang ni, bukan mudah hendak mencari seorang agamawan seperti beliau. Nak mencari ulama yang dapat mengajar kitab hikam itu pun sangat susah. Kalau bukan dengan ilmu agama yang sangat mendalam dan melalui pembersihan hati yang sebenar, seseorang guru itu tidak akan mampu menghuraikan kitab itu dengan tepat.
Benarlah kata nabi, bahawa ilmu itu diangkat oleh Allah dengan cara mematikan para ulama. Apabila perginya seseorang ulama itu, perginya adalah patah yang tak tumbuh, hilang tak berganti. Tiada lagi orang yang dapat menggantikannya.
Seperti mafhum hadis, sebaik-baik kurun adalah kurun Nabi SAW, kemudian kurun tabiin dan kemudian kurun yang seterusnya.
Dan kita ini umat akhir zaman yang tidak terlepas daripada janji-janjiNya....

No comments:

Post a Comment