Wednesday

DUA WAJAH YANG PALING INDAH BERSERI


Selama hidupku yang kian menganjak ke gerbang tiga puluhan ini, ada dua wajah yang paling indah kulihat. Menatapnya tidak jemu. Sehingga hari ini, dua wajah itu masih terbayang-bayang di ruang ingatan. Mengalahkan ingatanku kepada mana-wana wajah supermodel dunia mahupun mana-mana miss universe yang punya senyuman maut sekalipun.

Tatkala menatap dua wajah bersih lagi jernih itu, semacam satu rasa agung menyelinap ke perdu hati. Kagum dengan ketenangan yang melimpah dari segenap ruang muka yang terdedah. Nyata pemilik wajah itu sedang bergembira dengan kegembiraan yang maha besar.

Air mataku menitis. Aku tumpang gembira dan terharu dengan kemenangan miliknya, tetapi aku juga cemburu. Ya, aku benar-benar cemburu!

Wajah pertama ialah seorang wanita tua. Memakai telekung sembahyang yang telah lama digunakannya untuk menyembah Tuhannya. Eh silap, dia bukan memakai, tetapi dipakaikan. Rupanya yang tua itu menjadi sangat cantik pada pandangan mata.

Wajah kedua ialah seorang lelaki tua. Juga indah seperti wanita tadi. Dia pula berserban dengan dengan serban putih yang sudah lusuh tetapi serban yang digunakan selama ini untuk rukuk dan sujud kepadaNya itu menambahkan kehebatan kepada pemakainya. Beliau nampak sangat mulia.

Subhanallah, hatiku bertasbih.

Wajah itu kekuning-kuningan. Sewaktu melihatnya, mata mereka terpejam rapat. Tenang.
Itulah wajah-wajah kekasih yang sedang pulang menemui kekasih yang dirindui sekian lama sekian usia. Bukan hanya aku, tetapi orang yang datang menziarahi juga berbisik-bisik sesama mereka, “Ya Allah, cantiknya mayat ini!”

Wajah pertama tadi ialah Allahyarhamah Hajah Mariam, nenda tiriku yang telah meninggal pada tahun 2003 dan wajah kedua pula ialah iparnya yang pulang ke rahmatullah tidak lama selepas itu.

Kedua-duanya telah meninggal pada umur yang sudah lanjut dan usia mereka adalah usia yang diberkati. Aku telah melihat ramai jenazah yang berangkat meninggalkan dunia ini tetapi demi Allah, dua wajah itu lah yang paling indah yang kulihat. Sehingga aku sangat yakin tentang kedudukan tinggi untuk mereka di alam sana. Lebih mulia dari gelaran miss universe di dunia tadi.

Aku tidak pasti apakah amalan mereka semasa di dunia, namun semua orang tahu mereka adalah adalah ahli masjid.

Nendaku itu akan menjadi tetamu Allah setiap kali seruan azan dialunkan. Beliau tidak pernah meninggalkan sembahyang berjemaah hatta pada subuh yang dingin dan beliau terpaksa menggagahkan kaki tuanya menyusuri lorong kampung yang gelap dan sunyi. Itulah bukti keimanan. Itulah bukti hidup bertuhan.

Bukankah ada sabda baginda yang menyatakan sekiranya kita melihat seseorang yang menyahut seruan solat berjemaah setiap kali azan dilaungkan, maka saksikanlah bahawa dia sudah beriman?

Berkenaan permasalahan wanita itu afdhal solatnya di rumah dan di dalam biliknya, ulama menafsirkan bahawa itu adalah sekiranya wujudnya fitnah sebagai ‘illah. Sedangkan seorang wanita tua seperti nendaku itu nyata tiada fitnah padanya. Jadi tentulah solat berjemaah di masjid dan surau itu terlebih afdhal baginya.

Kini sudah tibalah masa untuk beliau berehat dengan penuh ketenangan dan menikmati nikmat kemenangan di atas segala susah payah mujahadah di dunia dahulu.

Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNya. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam syurgaKu.” – Surah Al-Fajr, ayat 27-30.

Inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un.

Daripada Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

Bagaimanakah pula wajahku di saat kepulangan itu nanti?

Ya Allah….

No comments:

Post a Comment